Φωτεινή Αποστόλου
Η Φωτεινή Αποστόλου είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στον Τομέα Μετάφρασης & Διαπολιτισμικών Σπουδών του Τμήματος Αγγλικής, ΑΠΘ, και διερμηνέας (μέλος AIIC).
Τα αντικείμενά της καλύπτουν τομείς όπως η μεταφραστική πράξη, η κοινοτική και συνεδριακή διερμηνεία και οι πολιτισμικές σπουδές.
Ερευνητικά, τα τελευταία χρόνια, επικεντρώνεται στην κοινοτική διερμηνεία, ένα αντικείμενο που εξετάζει τη μετανάστευση, την ένταξη των μεταναστών στις χώρες υποδοχής, τα προβλήματα επικοινωνίας των μεταναστευτικών κοινοτήτων με δημόσιες υπηρεσίες στις χώρες υποδοχής, τον ανθρωπιστικό ρόλο της μετάφρασης και της διερμηνείας στην κοινωνία.
Το ηλεκτρονικό της σύγγραμμα με τίτλο Η μετάφραση και η διερμηνεία για δημόσιες υπηρεσίες στην Ελλάδα κυκλοφόρησε το 2015.
Εκπαίδευση στην κοινοτική διερμηνεία στο έργο PLOUTOS: Ένα όραμα που γίνεται πραγματικότητα!
Η συμμετοχή μου στο έργο PLOUTOS ήταν εξ αρχής η ευκαιρία να πραγματοποιήσω ένα όραμα που είχα για χρόνια, τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος για κοινοτικούς διερμηνείς, μια ομάδα επαγγελματιών που, όπως αναφέρει η Sandra Hale, μπαίνουν στις «πλέον ιδιωτικές σφαίρες της ανθρώπινης ύπαρξης», «σε χώρους όπου συζητούνται τα πιο ευαίσθητα και σημαντικά ζητήματα καθημερινών ανθρώπων: ένα ιατρείο, το γραφείο ενός κοινωνικού λειτουργού ή ενός δικηγόρου, μια φυλακή, ένα αστυνομικό τμήμα, μια δικαστική αίθουσα» (Hale, 2007, σσ. 25-26). Αγνοώντας τη σπουδαιότητα αυτού του επαγγέλματος, οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, πολλές από τις οποίες για πρώτη φορά γίνονται χώρες υποδοχής μεταναστών, δεν παρέχουν καμία εκπαίδευση στους διερμηνείς αυτούς, οι οποίοι προσλαμβάνονται μόνο βάσει των αναγκών σε συγκεκριμένες γλώσσες.
Στην ανακοίνωση θα παρουσιαστεί η συγκεκριμένη εκπαίδευση, η οποία είχε προβλεφθεί ως ένας από τους τρόπους διασφάλισης της βιωσιμότητας του έργου PLOUTOS, που επικεντρώνεται στην κατάρτιση ΥΤΧ στο επιχειρείν, με στόχο τα άτομα αυτά να ενταχθούν πιο ομαλά στις επιχειρηματικές κοινότητες των χωρών υποδοχής. Η εκπαίδευση στην Κοινοτική Διερμηνεία πραγματοποιήθηκε πιλοτικά με εξ αποστάσεως σύγχρονη εκπαίδευση το χειμερινό εξάμηνο 2023-24.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Hale, S. B. (2007). Community Interpreting. Hampshire & New York: Palgrave Macmillan.